A gát

A gát

– Mi az a gátizom és hol helyezkedik el? Mik a legfontosabb tudnivalók róla? – kérdezem Füge Istvánné gyógytornászt.

-A gátizom a medence kimenetét zárja el, három rétegben helyezkedik el, körülbelül 10 cm vastagságban, és a szülésnél azért fontos, hogy három rétegű, mert egymás fölött tetőcserépszerűen el tud csúszni, és tulajdonképpen ez alakítja ki a lágy szülőcsatornát.

Ezenkívül fontos szerepe van az itt található testnyílások működésének a segítésében, mint a húgycső, a hüvely és a végbél, nyitja-zárja, illetve zárva tartja ezeket a testnyílásainkat. A gát ezen kívül a kismedencei szerveinket támasztja alá – a hólyag és a méh helyén tartásában, alátámasztásában van szerepe.

gát– Mondtad, hogy a lágy szülőcsatorna a gátizom – hogy lehet felkészíteni a szülésre?

– A gátizmainkkal tulajdonképp már nem csak a szülés előtt, hanem már iskolás korban meg kellene ismerkednünk, hiszen ezek ugyanolyan harántcsíkolt izmok, mint a testünk bármely más izma, csak nem látjuk, és viszonylag kevés visszajelzésünk van ezeknek az izmoknak a működéséről. Illetve a szerepéből kifolyólag ha vizelettartási vagy aranyérproblémánk van, illetve ha a hüvely körül van valami probléma akkor abban nagyon sokszor benne van, hogy a medencealapi izmok nem megfelelően működnek.

-Tehát a gát felkészítése már iskoláskorban meg kellene kezdődjön.

Két olyan kardinális pont van a nők életében, amikor különösen nagy szükség van a medencealapi izmokra: a szülés és a változó kor, amikor a hormonváltozás miatt az itt található izmok működése is megváltozik. A szülés környékén mindenképp nagyon fontos ezeknek az izmoknak az előkészítése, tudatosítása.

Nemcsak az izmok megerősítése, hanem szüléskor az izmok elengedése ugyanolyan fontos, mint hogy megfelelő tónusúak legyenek. Várandósság idején, ahogy a méh és a baba súlya növekszik, egyre nagyobb teher nehezedik a medence aljára, ezért nagyon fontos a medencelalapi izmok megerősítése, és meg kell tanulni ezeket az izmokat elengedni, hogy amikor a kitolásra kerül sor, akkor elsősorban erre tudjunk koncentrálni, hogy hogyan engedjük el ezeket az izmokat.

Az erősítés és a lazítás ugyanolyan fontos!

Szüléskor egy komoly súlyú baba áthalad a szülőcsatornán, így a lágy szülőcsatornán is, ezek az izmok terhelődnek, megvongálódnak, nem tudják az előbb említett funkcióikat ellátni, megint az erősítésre kell odafigyelni, hogy az izmok regenerálódását segítsük.

Maguktól is általában szépen regenerálódnak, azonban bizonyos stresszhelyzetekben derül ki, hogy mégsem olyan jó állapotú ez az izom, mint ahogy gondoltuk. Lehet, hogy amikor a babát emeljük, először elmegyünk újra mozogni, súlyt emelünk, ugrálunk, tüsszentünk, vagy köhögünk, akkor bizony elcsöppen a vizelet. Ez jele annak, hogy még nem regenerálódott teljesen a medencealapi izom. Ahogy a testünknek, az intim izmoknak is meg kell adni azt a bizonyos 9 hónapot, ami a regenerálódáshoz szükséges. Lassan finoman el kell kezdeni edzeni.

Itt is nagyon fontos, hogy a mellett, hogy edzem, ügyelek arra is, hogy el is tudjam engedni ezeket az izmokat. A gyerekágyas időszakban az első vizeléskor, és székletürítéskor lehet egy félelem, ami miatt megfeszítem az izmokat szinte öntudatlanul, ilyenkor célszerű tudatosan visszaemlékezni arra, ahogy szülés előtt elengedtem a medenceizmot vagy ott van a szülés után az első együttlét a párommal. Ott is inkább az elengedésre van szükség.
A gátizom tudatosításában tehát az erősítés és elengedés ugyanolyan fontos.

– Befolyásolja-e a gátmetszés a gát állapotát?

– A szülés után a gátizom gyengülését elsősorban a várandósság alatt a medencefenékre nehezedő plusz súly okozza és az, hogy a baba áthalad a szülőcsatornán.

A gátmetszés illetve gátrepedés gyógyulását gyorsítja az intim torna, fokozza a helyi véráramlást. Jellemző lehet, hogy akik természetes szülésre – gátvédelemre – készülnek, a medencefeneküket is tudatosan felkészítik a szülésre, ezért egyrészt természetesnek veszik a medencealap megerősítését, másrészt a kitolás alatt jobban együtt tudnak működni, a gátmetszést elkerülni.

Mivel a medencealapi izom harántcsíkolt izom, ha nem foglalkozom vele, elgyengül. A szülés előtt megerősített medencefenék regenerálódása így gyorsabb, könnyebb.

Ezt az izmot nem látjuk, nem is foglalkozunk vele, csak akkor, mikor már nagyobb jeleket érzünk, pedig ez a folyamat előbb elkezdődik. Lehetséges, hogy ha nem volt gátmetszés, akkor az első pisilés/kakilás nem jár együtt avval a félelemmel, hogy „szétszakad a gátseb”.

Császármetszésnél nem jött át a baba a szülőcsatornán, viszont a várandósság 9 hónapja alatt a növekedő terhelésnek ugyanúgy ki volt téve a medencealap. Úgy működik ez, mint ahogy megmosom a fogam, hogy tiszta legyen a lehelletem, vagy elmegyek edzeni, hogy kockás legyen a hasam, a medencealapi izmokat edzeni kell.

Lehet, hogy asztmás vagyok, és folyton köhögök; nagy súlyokat emelek; csak ülök vagy minden nap megcsináltam 300 felülést helytelenül, és csupán ettől olyan a medenceizmom, mintha 6 gyereket szültem volna. A szülés az életünk egy kiemelt eseménye, de ez nem jelenti azt, hogy azért, mert nem szültünk, vagy mert császármetszéssel szültünk ne kellene azt tornáztatni.

– Kérlek, ajánlj egy egyszerűen kivitelezhető gyakorlatot olvasóinknak!

– A gyakorlatok mind nagyon egyszerűen kivitelezhetőek. Nagyon fontos, hogy abban légy biztos, hogy a medencealapodat dolgoztatod, nem a combközelítőt, és közben nem feszül meg a hasizmod.

Lehet, hogy húzod fel a medenceizomokat, és közben behúzod a hasad, és evvel növeled a hasüregi nyomást és evvel pont az ellenkező hatást éred el.

Egy könyvet érdemes alaposan elolvasni, vagy leginkább elmenni valakihez, aki ezzel foglalkozik. A nehézséget nem az jelenti, hogy elvégezze valaki a gyakorlatokat, hanem hogy biztos legyen abban, hogy a medencealapi izmot mozgatja.

Az izomra való ráérzés függ attól milyen életet él, hogyan éli meg a nőiségét, a partnerével milyen kapcsolatban van, és még sorolhatnám. Nagyon sokminden befolyásolja, hogyan talál rá valaki a medencealapi izomzatra. Az egyéni foglalkozáson megkérem, otthon helyezze a kezét a szeméremtestére vagy akár a hüvelyébe, nem mindenki tudja ezt megcsinálni.

Ennél a munkánál nagyon fontos, hogy szimpatikusak legyünk egymásnak, mert nem tudunk különben együtt dolgozni. Nem fogom megvizsgálni, ha ő nem tud kérdezni és nem tud megnyílni, nem tudunk bizonyos gátakat átlépni, nem fog rájönni.

Kicsit ízlés dolga, kinek melyik gyakorlat a szimpatikus. Mindig sokat meg szoktam mutatni, és mindig azt mondom, hogy csinálja mindenki azt, amelyik tetszik. Volt már olyan páciensem, aki azt mondta, ettől a gyakorlattól nagyon feszült leszek – neki egy másik gyakorlat ismétlése hatásos. Az a fontos, hogy amit a gyógytornász, vagy a tréner ad, azt magadévá tudd tenni, és a gyakorlatokat szorgalmasan csináld.

Köszönöm a beszélgetést!

Mentés

Mentés

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Name*

Email

Website